Steamzine

Steamzine
Ezin českého steampunku

sobota 19. května 2012

Ettelëa heri morna


Z Ostravy pochází řada mladých šikovných lidí, kteří krom jiného občas ušijí stahovací korzet či jiný kousek typický pro určité subkultury. Jedním z nich je korzetiérka a především dámská krejčová Ettelëa heri morna (Barbora Dolejšová). Ettelëa se šitím pravých pevných stahovacích korzetů zabývá od roku 2009 a svou nabídku stále rozšiřuje a zdokonaluje. Mezi jejími pracemi najdete například nízký steampunkový korzet ze zajímavé oboustranné látky, bílý elizabethan, nádherný secesní brokátový korzet či vysoký zelený victorian se srdíčkovým horním okrajem. Ettelëa šila korzety i známým dámám jako je extravagantní modelka Lucy Midnightbaby nebo tvůrkyně neoviktoriánských modelů a doplňků Victorian Catherine.
Momentálně Ettelëa  pracuje v zahraničí a do České republiky přijíždí vždy jen na pár týdnů, kdy šije jednu zakázku za druhou. Mně se ji podařilo v rámci naší spolupráce na téma „Korzet a zdraví“ kontaktovat a zeptat se jí na pár otázek.

1.      Jak jsi se dostala k nošení a šití korzetů?
Už ani nevím, začala jsem se nějak zabývat gothickou módou, korzety mě zaujaly a tak jsem o tom začala zjišťovat více. První pokusy jsem pak prováděla, až když jsem studovala obor krejčí. Tehdy jsem už měla jeden šitý na míru, protože jsem nechtěla žádné trapné živůtky, které se po druhém nošení rozpadnou.

2.      Kolik korzetů jsi vystřídala a jaký měly střih?
Vystřídala jsem celkem 3 korzety a 3 střihy. První byl šitý na míru od jedné naší velice známé korzetiérky Riwy. Je šitý tuším někdy v únoru nebo lednu 2009. Podle jejího názvosloví je to edwardian. Pak jsem si sama šila druhý typ secesního korzetu, musím se přiznat, že se moc nepovedl. Aspoň na poprvé. Poslední je viktoriánský střih.


3.      Jaké bylo tvé největší dosažené stažení?
Na 62cm. Neřeknu, o kolik jsem byla stažená, protože vzhledem k měnící se váze to taky bylo dost různé.

4.      Svého času jsi nosila korzet celkem pravidelně. Omezoval tě nějak v běžných činnostech?
Korzet omezuje vždycky, záleží na vás, jestli si na to zvyknete nebo ne. Já si nezvykla a pak jsem začala i více sportovat takže jsem si musela zvolit mezi tancem a korzetem. Zvítězil tanec. V běžných činnostech mi třeba nejvíce vadil při šití, sedět delší dobu v korzetu je pro mě za trest.

5.      Jak často nosíš korzet dnes?
Dnes už prakticky vůbec. Teď jsem ho na sobě pár měsíců neměla. Teda ne že bych nechtěla spíše vzhledem k jinému „tuningu“ který provádím na svém těle ho mít na sobě ani nemůžu. Aspoň nějakou dobu.

6.      Proč zrovna korzety? Co se ti na korzetech líbí nebo naopak nelíbí?
Líbí se mi ty siluety a za určitých okolností i pocit stažení. Co se mi na nich nelíbí? Technicky špatný kus.

7.      Jako jedna z mála korzetiérů máš i krejčovské vzdělání. Myslíš si, že ti to při šití korzetů nějak výrazně pomohlo? Jak moc se korzeterie liší od běžného krejčovství?
Pomohlo mi to určitě. Ve škole jsem dostala nějaký základ šití. Byla jsem seznámená se strojem, uměla jsem si ho seřídit, ovládat, věděla jsem jak krotit některé materiály, případně jak si vše připravit a nastříhat. Liší a neliší. V krejčovství platí nějaká obecná pravidla, která v korzetiérství platí buď několika násobně, nebo vůbec.  Třeba pravidlo o dobrém stehování nebo pravidlo o tvoření oděvu podle těla.

8.      Co říkáš na to, že si dnes spousta mladých lidí zkouší šít korzety sama?
Ani pořádně nevím. Na jednu stranu je to fajn, když se snaží na druhou stranu bych byla raději, kdyby se začátečníci naučili nějaké jednodušší kousky, nasbírali trochu zkušeností a pak to zkusili znova. Začínat s korzety je vždy hodně těžké, a když nemáte s šitím téměř zkušenosti je to ještě horší.

9.      Jaké se podle tebe dělají nejčastěji chyby ve vypracování korzetu?
Snad všechno. Jen u střihu si nikdo nemůže být jistý, jestli je to správně. Pravá korzeterie zahynula s minulostí. Je to výhoda a nevýhoda, záleží jestli se chcete věnovat historickým střihům nebo udělat nemyslitelné a dát v korzetu trochu prostor pro přirozenou fyziologii těla.

10.  Když se někdo chce naučit dobře šít korzety, co všechno by pro to měl udělat? Kolik je potřeba ušít korzetů, aby člověk začal mít pocit, že už to trochu umí? A kde čerpat informace?
Těžko říct kolik je třeba ušít korzetů, aby to vypadalo nějak. Někdo je prostě přirozený talent a po pár korzetech už to vypadá opravdu dobře, někdo jich ušije čtyřicet a opakuje tam stejné nesmyslné chyby. Je třeba stále šít a šít a chtít se zdokonalit. Kde čerpat informace? Asi nikde, každý má své know how, které získal stylem pokus-omyl, snad jen čekat kdy nějaký korzetiér řekne něco užitečného.

11.  Jako jedna z prvních v tomto oboru jsi se rozhodla šířit osvětu o tom, jak korzety působí na lidský organismus a jaký mohou mít vliv na zdraví. Co tě k tomu vedlo?
Vedlo mě k tomu dost věcí. Především fakt, že lidi o tom moc informací nemají a po internetu koluje dost blábolů. Přijde mi normální abych byla obeznámena se vším co jde když si zasahuju do těla. Zdraví máme jen jedno a tak je opravdu nesmyslné si o tak zásadní věci nic nezjistit. Když jsem začínala, bylo opravdu ticho po pěšině a to je opravdu špatně.

12.  Pociťovala jsi někdy i sama na sobě nějaké zdravotní potíže v souvislosti s korzetem?
Střih prvního korzetu mi nevyhovoval. Drží tělo opravdu nepřirozeně, je to znát i při menším stažení, první jsem to začala pociťovat na páteři. Ani jsem nečekala na další problém a korzet jsem odložila. S jiným střihem se mi to už nestalo a s páteří problém není.

13.  Myslíš si, že je to s těmi zdravotními a estetickými následky korzetové módy opravdu tak vážné nebo je dnes korzet kontroverzním tématem z jiných důvodů?
Nemyslím, jen je to jedno z témat, před kterým lidi zavírají oči. Berou na vědomí jen to co chtějí a zbytek je přehlížen protože se to nikomu nelíbí. Jasně proč by se lidem mělo líbit zdravotní riziko, když korzet tvoří tak pěknou siluetu, že? Jen by se lidem neměly do hlav vtloukat pitomosti a sami by si měli uvědomit, že si zasahují do těla a podle toho k tomu přistupovat.

14.  A co říkáš na fenomén závislosti na korzetech? Jsou podle tebe korzety návykové?
Pro určitou skupinu lidí návykový asi bude. Jinak si myslím, že spíše ne. Stačí když se podíváš na to kolik lidí má korzet ve skříni a kolik jich nosí korzet opravdu denně po celý rok je to myslím jasné.

15.  Čím jsou tvé korzety specifické?
Snažím se tvořit originály a nikdy neudělat jeden korzet 2x. moje korzety poznají lidé podle zapravení šikmého proužku, nejde vůbec vidět strojový steh, dále podle podložení průchodků a podložení konců šňůrky šněrování tak aby nebyly vůbec spojeny. Také na některých kusech podle ručních výšivek.

16.  Šiješ korzety i lidem mladším 18 let? Jaké máš obchodní podmínky pro nezletilé osoby?
Ano šiji, stažení pasu o 5cm je maximum a víc ani ťuk. Obchodní podmínky se připravují, teď na to mám čas, když neberu zakázky.

17.  Je něco, co bys chtěla vzkázat nositelům korzetové módy? Nebo svým potenciálním zákazníkům?
Trpělivost růže přináší.

Děkuji za pěkný rozhovor.

2 komentáře:

  1. Bezva rozhovor. Obdivuju, když někdo umí ušít dokonale padnoucí korzet.
    Moc se mi to tu dneska líbilo.
    Vivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za milý komentář. Jsem ráda, že se rozhovor líbil. Moc mě to těší.

      Vymazat